„Archiwista Polski” kontynuuje tradycje Biuletynu „Archiwista” wydawanego przez Stowarzyszenie Archiwistów Polskich od czerwca 1965 r. W „Archiwiście” publikowano artykuły naukowe z zakresu archiwistyki i organizacji archiwów, a także dotyczące problemów zawodowych archiwistów. Biuletyn zawierał również komunikaty i informacje dotyczące działalności Stowarzyszenia oraz materiały dyskusyjne i polemiczne. Pod tytułem „Archiwista” periodyk wychodził do 1996 r., kiedy to, w trzydziestolecie istnienia, Stowarzyszenie Archiwistów Polskich rozpoczęło wydawanie kwartalnika o nazwie „Archiwista Polski”. W 2021 r. czasopismo zmieniło formułę z kwartalnika na półrocznik. Pozostając organem Zarządu Głównego SAP, „Archiwista Polski” publikuje materiały dotyczące teorii i praktyki archiwalnej w Polsce i na świecie.
Wersją pierwotną (referencyjną) czasopisma jest wydanie cyfrowe, dostępne [TUTAJ]
Rada Programowa „Archiwisty Polskiego”:
Władysław Stępniak, Jarosław Porazinski, Wiesław Nowosad, Julia Dziwoki, Lucyna Harc, Marek Durcanski, Irina Matiasz, Robert R. Kufel
Redakcja „Archiwisty Polskiego”:
Eugeniusz Borodij (redaktor naczelny), Waldemar Chorążyczewski, Dariusz Chyła (sekretarz), Robert Degen, Piotr Falkowski (sekretarz) Marcin Hlebionek, Bartłomiej Konopa, Marek Konstankiewicz
Kontakt z redakcją:
e-mail: archiwistapolski@sap.waw.pl; archiwpol@poczta.onet.pl
ISSN 1425-9893
Informacja dla autorów nadsyłających materiały do druku w półroczniku:
Redakcja uprzejmie zaprasza do współpracy archiwistów i historyków. Do publikacji przyjmowane są artykuły oryginalne, nieogłaszane wcześniej ani drukiem, ani też w wersji elektronicznej. Redakcja zastrzega sobie prawo doboru tekstów. Wszystkim autorom, których materiały zostaną zamieszczone w danym numerze półrocznika, przesłany zostanie 1 egzemplarz autorski. Objętość artykułu problemowego nie powinna przekraczać 15 stron tekstu (30 wierszy po 60 znaków na stronie), informacje do działów „Kronika”, „Recenzje” i „Omówienia” do 5 stron tekstu. Do każdego artykułu prosimy dołączyć: słowa kluczowe, streszczenie nieprzekraczające 15 wierszy oraz informacje o autorze, miejscu jego pracy wraz z podaniem adresu, numeru telefonu i adresu poczty elektronicznej oraz bibliografię załącznikową. Redakcja zastrzega sobie prawo dokonywania skrótów i zmiany tytułu bez porozumienia z autorem.
Przypominamy, że „ghostwriting”, „guest authorship” są przejawem nierzetelności naukowej. Wszelkie wykryte przypadki będą demaskowane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów.
Procedura recenzowania:
- Do oceny publikacji Redakcja powołuje recenzentów jak najbardziej kompetentnych w danej dziedzinie.
- Nadesłane artykuły i wydawnictwa źródłowe są poddawane ocenie przez jednego z członków redakcji oraz redaktorów tematycznych a następnie recenzowane przez dwóch kompetentnych recenzentów niebędących członkami redakcji czasopisma, niezatrudnionych w jednostce wydającej czasopismo. Redakcja pilnuje, aby między żadnym z recenzentów i autorem (autorami) nie zachodził konflikt interesów.
- Wszystkie publikowane artykuły są recenzowane w trybie anonimowym.
- W przypadkach spornych redakcja powołuje dodatkowych recenzentów.
- Każda recenzja posiada formę pisemną i kończyć się jednoznacznym wnioskiem, co do dopuszczenia artykułu do publikacji lub jego odrzucenia.
- Po zakończeniu recenzowania Autor jest informowany wynikach oceny oraz może otrzymać ją do wglądu, celem dokonania korekty tekstu według wskazań recenzentów.
- Gwarancją rzetelności i terminowości przygotowania recenzji są umowy z recenzentami. Recenzje niezgodne z warunkami umowy nie są przyjmowane.
- Lista recenzentów jest publikowana w każdym z numerów czasopisma.
Powyższe procedury są zgodne z wytycznymi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (zob. Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce, Warszawa 2011).
BIBLIOGRAFIA 1996-2008
Bibliografia do pobrania: pobierz